Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) se připravuje na údržbu komunikací II. a III. třídy v našem regionu. V krajském rozpočtu je pro tyto účely vyčleněno celkem 150 milionů korun. Zimní údržba je naplánována od listopadu do konce března.
I letos v zimě se bude Pardubický kraj ve spolupráci se SÚS Pk věnovat údržbě komunikace II. a III. třídy. Průjezdnost dálnic a silnic I. třídy jsou v gesci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Snažíme se zajistit v maximální možné míře, aby provádění zimní údržby bylo co nejefektivnější a současně minimalizovat náklady i přesto, že nám přibyly další silniční úseky od ŘSD a otevřeli jsme nové obchvaty Dašic a Rokytna. Letos počítáme s rozpočtem téměř 150 milionů korun. Aktuálně je v našem kraji v zimním období udržováno přes tři tisíce kilometrů silnic II. a III. třídy a to je nemalé číslo. Jen čtyři procenta z nich, s ohledem na jejich malý dopravní význam bez hromadné linkové přepravy osob a nepříznivé klimatické podmínky v těchto lokalitách, patří mezi neudržované. Dopravní obslužnost do všech obcí a trvale osídlených lokalit v Pardubickém kraji bude i nadále zachována. Případná úprava linek a jízdních řádů by byla projednána s ohledem na nutnost zajištění sjízdnosti v zimním období,“ upřesňuje první náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Silniční síť celého kraje je rozdělena na 69 okruhů. Trasy vozidel údržby jsou seřazeny po jednotlivých cestmistrovstvích pro území okresů Chrudim, Pardubice, Ústí nad Orlicí a Svitavy. Na každém pracovišti je zřízen dispečink s nepřetržitou službou pro zajištění sjízdnosti silnic a zmírnění závad vznikajících povětrnostními vlivy v zimním období. „Drtivou většinu okruhů zajišťujeme vlastními silami, pouze u 10 z nich využíváme služeb externích dodavatelů. Zpravidla se jedná o menší zemědělce a živnostníky, kteří nám pomáhají s pluhováním komunikací. Silnice v jednotlivých úsecích máme seřazené podle priorit, takže víme, kam v případě kalamity nejdříve vyslat techniku a pak postupně odklízíme sníh z dalších komunikací podle předem daného a schváleného plánu,“ vysvětluje ředitel SÚS Pk Zdeněk Vašák.
Chemické látky, písek i pluhování
Podle umístění komunikace, například s ohledem na významné biotopy či vodní toky, se mění typ údržby. Chemické rozmrazovací materiály jsou používány na většině komunikací, inertní materiály jako písek a drť využívají silničáři z menší části a zbytek cest je obsluhován jen pluhy. Vše musí předem odsouhlasit orgány odpovědné za ochranu přírody.
Aktuální informace o sjízdnosti silnic budou dostupné na www.suspk.cz a www.dopravniinfo.cz.