Průběh stavby dálnice D35 a spolupráce Pardubického kraje, Vysokého Mýta a ministerstva dopravy na vybudování severozápadního obchvatu města a propojení D35 směrem na Choceň byly hlavními tématy jednání ve Vysokém Mýtě. Toho se za Pardubický kraj zúčastnili hejtman Martin Netolický, náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš a radní pro regionální rozvoj Ladislav Valtr.
„Prostředky, které nám byly alokovány memorandem se státem na budování přivaděčů k dálnici D35, využijeme do poslední koruny. V tuto chvíli zbývá vyřešit ten nejsložitější a finančně nejnáročnější z nich, a to přivaděč od Vysokého Mýta do severní části kraje včetně obchvatu Chocně a Běstovic. Právě tento přivaděč ve fázi studie převzal Pardubický kraj od státu, který jej měl původně realizovat. Máme na něj již platné posouzení vlivu na životní prostředí, projektování probíhá. Po zpřesnění nákladů dle projektové dokumentace je třeba řešit financování této stavby, které není ve stávajících možnostech krajského rozpočtu. Na trase je mimoúrovňové křížení železničních tratí, a to jak lokálky na Litomyšl, tak i hlavního železničního koridoru, dále jsou zde mostní objekty přes řeku Loučnou a Tichou Orlici. To vše má samozřejmě dopad do ceny a náročnosti stavby. Trasa kolem Chocně se upravovala také po dohodě s místní samosprávou Chocně,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „V rámci této stavby je proto nutné individuální řešení, protože jen náklady na tříkilometrový obchvat Vysokého Mýta přesahují 800 milionů korun. Pokud by zůstalo stávající rozpočtové určení daní pro kraje, tak bychom byli schopni se podlet částkou 200 milionů korun. Jsem rád, že pan ministr Kupka vnímá potřebu tento obchvat realizovat. Shodli jsme se, že využijeme pro další jednání parametry memoranda, ale nebudeme jej formalizovat. Ostatně memorandum není právně závazný dokument a jedná se spíše o deklaraci, stěžejní pak pro nás je usnesení vlády,“ doplnil hejtman Martin Netolický.
Náměstek hejtmana Michal Kortyš očekává, že se stát k takto významné stavbě přivaděče pro Vysoké Mýto a napojení severu finančně připojí, což se jednáním výrazně posunulo. „První etapa obchvatu Vysokého Mýta je pro nás naprostou prioritou. Dálnice D35 odvede tranzitní dopravu z centra města, ale je nutní odvést dopravu také směřující ze severu. Z našeho pohledu je obchvat Vysokého Mýta z hlediska budování silnic II. a III. tříd v kraji v nové trase zcela klíčový i s ohledem na budování dálnice. Úsek dálnice okolo Vysokého Mýta by měl být zprovozněn v listopadu příštího roku. Pan ministr Kupka a zástupci ŘSD nás ubezpečili, že termíny stavby v tuto chvíli dodavatel drží. Dálnice až do Opatovce by pak mohla být hotová v roce 2027,“ řekl Michal Kortyš.
Druhou etapou navazující na obchvat Vysokého Mýta je modernizace stávající komunikace II/357 za přibližně 50 milionů a třetí etapou pak samotný obchvat Chocně až po napojení na momentálně modernizovanou silnici II/312 u Mostku jako součást celého projektu modernizace silnice II/312 Choceň – České Libchavy.
Zástupci kraje a státu se dohodli na tom, že v dubnu příštího roku budou provedena měření intenzity dopravy na stanovených úsecích. Paralelně s tím bude kraj pokračovat v přípravě stavby tak, aby v průběhu roku 2025 bylo možné zahájit výběrové řízení na zhotovitele stavby.