S ohledem na mimořádnou železniční událost, ke které došlo v neděli večer ve stanici Jablonné nad Orlicí, kdy strojvedoucí projel návěstidlo a zastavil pouhých 32 metrů od protijedoucího vlaku, se spojili zástupci Pardubického kraje s vedením společnosti Leo Express Tenders. Ta provoz na trati 024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr pro Pardubický kraj zajišťuje.
„Ačkoliv v Jablonném nad Orlicí naštěstí nedošlo i s ohledem na nízkou rychlost ke střetu obou vlaků, chceme mít od dopravce konkrétní informace, jak bude v těchto případech postupovat. Proto jsme se s vedením společnosti Leo Express Tenders dnes dopoledne spojili. Tak, jak to u obdobných mimořádných událostí bývá, jednalo se primárně o selhání lidského faktoru, tedy strojvedoucího, který projel návěstidlo, na kterém měl zastavit. Vzhledem k tomu, že byl ve zkušební době, bude mu okamžitě ukončen pracovní poměr,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Všechny vlaky společnosti Leo Express na Orlicku jsou vybavené zabezpečovačem Mirel, avšak úsek mezi Ústím nad Orlicí a Lichkovem není kódován, což znamená, že zabezpečení je odkázáno na tlačítko bdělosti a sledování trati včetně návěstidel,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že v obou vlacích bylo v době mimořádné události celkem 20 cestujících.
Obdobným mimořádným událostem do budoucna zabrání zabezpečovací systém ETCS. Ten má být na nejvytíženějších železničních tratích v České republice funkční od ledna příštího roku. „Na trati 024 má být systém ETCS povinný až od roku 2029. Dohodli jsme se s dopravcem Leo Express na podání žádosti o dotaci na vybavení vozidel, která provoz na Orlicku a Králicku zajišťují tak, abychom byli na ETCS v regionu připraveni,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.