Modernizace další části železniční spojnice Pardubic a Hradce Králové je hotová

Profilovka
06. 02. 2024

Přestřižením pásky dnes symbolicky končí rekonstrukce další části vytížené trati spojující dvě krajská města. Přínosy dva a půl roku trvajících prací mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou vnímají cestující již dnes. V Rosicích nad Labem vznikla nová nástupiště a podchod. Dokončila se rekonstrukce zastávky Pardubice-Semtín a cestujícím slouží nová zastávka Stéblová obec. Modernizovaly se také všechny přejezdy.

„Zdvoukolejnění trati z Pardubic do Hradce Králové, navazující na první železniční koridor, je něco podobného, jako když jsme čekali na propojení obou krajských měst, a to prostřednictvím čtyř pruhů na silnici. Je to významná stavba, i které je důležitá traťová rychlost, která je výrazně vyšší, než byla původní, a také to, že se zvýšila propustnost samotné železniční trati. Pro Pardubický kraj je to úleva, protože v uplynulých několika letech jsme byli zatíženi výlukami v úseku Brno - Blansko, Ústí nad Orlicí - Choceň a v Pardubicích samotných. Ostatně na této trati trvala omezení několik let a já si myslím, že každý, kdo cestuje po železnici, ocení, že se postupně zkracují jízdní doby a především, že vlaky začínají jezdit načas, byť nás samozřejmě čeká jedna velká akce a tou akcí je modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Podle informací, které jsem obdržel od generálního ředitele Správy železnic, by soutěž měla začít ještě v letošním roce a předpokládá se zahájení stavby v roce 2025. Pevně věřím, že i tato stavba bude dokončena a celý první železniční koridor tak bude funkční, jak jsme očekávali při začátku jeho modernizace,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Pardubice a Hradec Králové, dvě krajská města s přibližně sto tisíci obyvateli, jsou dlouhodobě zatížena silnou dopravou. Rekonstrukce stávající trati a vybudování druhé koleje v úseku do Stéblové výrazně ulehčí cestování a zatraktivní ekologickou železnici. „Hlavním přínosem dokončeného úseku je zkapacitnění trati, což přinese zkrácení jízdních dob a minimalizaci dopadů mimořádností na železniční provoz. Stanice a zastávky jsou kompletně bezbariérové, s moderním informačním systémem a pohodlným nastupováním do nízkopodlažních souprav,“ přibližuje ministr dopravy Martin Kupka.

Už v květnu se s postupem modernizace pardubického uzlu začne jezdit dvoukolejně i mezi

hlavním nádražím a Rosicemi nad Labem. Rekonstrukce celého úseku umožní po zavedení

ETCS jízdu moderních vlaků rychlostí až 160 km/h. „Instalaci ETCS řešíme v rámci samostatné akce. Kompletní dokončení stavby a spuštění celého systému předpokládáme v první polovině příštího roku. Zavedení ETCS zajistí nejvyšší úroveň zabezpečení železničního provozu a přinese další podstatný benefit, a to zvýšení traťové rychlosti. Tuto trať budeme také využívat jako odklonovou při mimořádnostech na hlavním koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou,“ vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Významnou součástí investice byla i stavba dvoukolejného mostu přes Labe s celkovou

hmotností 1 350 tun, která probíhala ve třech fázích. Jeho opěry a pilíře jsou železobetonové

a délka samotného přemostění přesahuje 140 metrů. Nový most zvyšuje kapacitu trati a svým řešením zajistí lepší splavnost řeky.

Práce provedly společnosti Skanska a Elektrizace železnic Praha. Celkové investiční náklady stavby dosahují 3 262 621 258 korun.

Realizace projektu je spolufinancována Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image