Pardubický kraj se dohodl s dopravcem České dráhy a.s. na další významné investici do vozového parku

Profilovka
29. 06. 2024

České dráhy nasadí v kraji dalších osm jednotek „RegioPanter“, které cestující už znají z tratě 031, kde zajišťují provoz mezi Pardubicemi, Hradcem Králové a Jaroměří. V návaznosti na tyto investice se s nimi Pardubický kraj rozhodl prodloužit smlouvu o dalších pět let. Díky krajským financím se tak zvýší komfort cestujících při cestování v kraji.

„Jedná se o nízkopodlažní třívozové elektrické soupravy, které jsou vybaveny prostorem pro přepravu invalidů na vozíku, jízdních kol a dětských kočárků, bezbariérovým WC, připojením k internetu technologií WiFi, elektrickými zásuvkami 230V s dobíjecím USB portem, klimatizovanými oddíly pro cestující, vnějším a vnitřním informačním systémem, oddílem první třídy, tlačítky zastavení na znamení a mobilní částí zabezpečovacího systému ETCS. Nahrazeny budou klasické soupravy, ve kterých jsou řazeny vysokopodlažní vozy (Bdmtee) bez jakékoliv modernizace a komfortu. Vozy tak přispějí ke zkvalitnění služeb pro cestující,“ popisuje náměstek hejtmana zodpovědný za dopravní obslužnost,“ popisuje náměstek hejtmana zodpovědný za dopravní obslužnost, Michal Kortyš.

Elektrické jednotky byly vyrobeny v letech 2012 – 2014 a dosud zajišťovali provoz vlaků v jiných krajích. V Pardubickém kraji zajistí provoz vlaků na tratích Kolín – Česká Třebová, Česká Třebová – Letovice (pouze víkendy a svátky), Česká Třebová – Zábřeh na Moravě (pouze víkendy a svátky) a do budoucna po elektrizaci tratě i na trati Česká Třebová – Lanškroun (elektrizace tratě je předpokládána v roce 2026). Celkem bude v Pardubickém kraji provozováno 13 jednotek „RegioPanter“.

„Ve spolupráci s Českými drahami jsme hledali cesty, jak zajistit pro cestující kvalitní služby. Předpokládáme, že nově nasazené vlaky vyrazí na koleje nejpozději se změnou jízdních řádů v prosinci roku 2025. Dopravce od zahájení současné smlouvy v roce 2019 výrazně investoval do nákupu a pořízení železničních kolejových vozidel.  Mezi největší investice patří pořízení 11 modernizovaných motorových vozů „RegioSpider“ pro tratě v okolí České Třebové, sedm nových motorových jednotek „RegioFox“ pro trať Pardubice – Havlíčkův Brod a nyní i osm elektrických jednotek řady „RegioPanter“ pro výkony na trati č. 010 (Kolín – Česká Třebová). Všechny tyto investice do nových nebo modernizovaných vlaků nám umožnili s dopravce České dráhy a. s. prodloužit smlouvu o dalších pět let,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

V současné době dochází v Pardubickém kraji k významné obnově železničních vozidel, v letošním roce jsou postupně na Českotřebovsku nasazovány rekonstruované vozy „RegioSpider“ a na trati 238 právě nabíhají do provozu nová moderní vozidla „RegioFox“.

Dopravce České dráhy a. s. bude zajišťovat provoz na většině tratí v Pardubickém kraji až do konce roku 2034. Nejpozději v roce 2026 by měly být na všech regionálních vlacích v Pardubickém kraji (vyjma spěšných vlaků Česká Třebová – Letovice) nasazeny nízkopodlažní soupravy. „Jednání o prodloužení smlouvy a nasazení dalších moderních vozidel v kraji probíhala od léta loňského roku,“ doplnil Kortyš. Nasazení dalších nových vlaků je předpokládáno s ohledem rozšíření ETCS (European Train Control System) a elektrizace tratí v roce 2029.

Bez ETCS od ledna stopka

 

Od 1. ledna 2025 bude na tranzitních koridorech zaveden výhradní provoz vozidel s ETCS, jiná vozidla nebudou moci být provozována. ETCS je evropský vlakový zabezpečovací systém, který umožní předávat strojvedoucímu informace o oprávnění k jízdě i o povolené rychlosti a současně bude strojvedoucího kontrolovat, že tyto pokyny dodržuje. Prostřednictvím systému ETCS předává traťová část do palubní části systému ve vlaku informace, které neustále stanovují a kontrolují dodržování maximální povolené rychlosti daného vlaku. Většina vlakových souprav provozovaných v Pardubickém kraji bude tímto zabezpečovacím systémem vybavena. Od roku 2025 je totiž plánováno postupné rozšiřování systému ETCS i na regionální tratě. V roce 2025 budou tímto systémem vybaveny tratě 017 (v úseku Česká Třebová – Moravská Třebová) a 018 (Choceň – Litomyšl). V následujícím roce bude ETCS zaveden i na trati do Lanškrouna.



Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image