Provoz parních vlaků na tratích se zabezpečovačem ETCS, obchvat Vysokého Mýta s napojením na D35 a příspěvek krajům ze Státního fondu dopravní infrastruktury na rekonstrukce silnic II. a III. tříd pro rok 2025. To byla témata jednání hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického s ministrem dopravy Martinem Kupkou a ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňkem Hořelicou.
Pardubický kraj již řadu let provozuje pravidelné letní jízdy parních vlaků, které se setkávají s velkým zájmem nejen železničních nadšenců. S ohledem na zavedení zabezpečovače ETCS na hlavních koridorových tratích v lednu 2025 bylo tématem jednání s ministrem dopravy Martinem Kupkou řešení režimu, který by umožnil vjezd parních lokomotiv na tyto tratě. V tuto chvíli totiž neexistuje technické řešení, jak jízdu vlaku taženého parní lokomotivou pod dohledem ETCS realizovat. „Jízdy parních vlaků patří dlouhodobě mezi velmi oblíbené turistické atrakce napříč republikou. Bohužel zamezením vjezdu na koridorové tratě výrazně omezíme možnosti jejich využití. Je nutno upozornit, že předpisy Správy železnic uvádí postupy pro jízdu vlaku bez ETCS na tratích s výhradním provozem ETCS v případě poruchy nebo výluky zabezpečovače ať už na vozidle nebo na infrastruktuře. Není tedy nutné vymýšlet nové postupy a procesy, stačí jen uchopit předpisy stávající a přenést je na provoz parních vlaků a to alespoň do té doby, než bude případné technické řešení k dispozici. Navíc i směrnice o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii říká, že členské státy mohou z této směrnice vyjmout infrastrukturu a vozidla vyhrazené výlučně pro místní, historické a turistické využití,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který problematiku jízd parních vlaků na koridorech více okomentoval ve svém názorovém článku. „Jsem velmi rád, že pan ministr vnímá za potřebné celou situaci řešit a snaží se spolu s námi najít cestu, jak provoz páry na koridorech umožnit, samozřejmě s vyloučením jakýchkoliv bezpečnostních a provozních rizik. To je nejen pro náš kraj, ale všechny provozovatele železniční nostalgie včetně Českých drah velmi dobrá zpráva,“ sdělil hejtman Martin Netolický s tím, že toto téma bude řešit vedle ministerstva dopravy také s ředitelem Správy železnic, která od ministerstva obdržela úkol se tímto tématem zabývat.
Příspěvek SFDI na opravu krajských silnic
Pardubický kraj v letošním roce ze všech zdrojů, tedy vlastních, evropských, ale také státních investoval do své silniční sítě tři miliardy korun. Pro udržení tohoto tempa je však pro příští rok nezbytné získat podporu státu. „V minulosti se nám podařilo pro kraje získat ze Státního fondu dopravní infrastruktury až čtyři miliardy korun rozdělené podle délky silniční sítě, což pro nás představovalo přibližně 250 milionů korun. To pro náš kraj znamenalo velmi podstatný příspěvek na opravu silnic II. a III. tříd. V rámci jednání o změně rozpočtového určení daní jsme příspěvek ze SFDI zahrnuli mezi parametry nového přerozdělení. Bohužel jsme ve fázi, že nové rozpočtové určení pro kraje od ledna příštího roku téměř jistě nebude a v návrhu státního rozpočtu příspěvek krajům ze SFDI bohužel není, což v kombinaci se starým RUDem znamená velký propad a nemožnost zahájit některé důležité opravy silnic. Pan ministr s panem ředitelem Hořelicou si tento stav uvědomují a věřím, že najdeme cestu, jak krajům pomoci,“ řekl hejtman Martin Netolický. Podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici počítá fond s příspěvkem pro Pardubický kraj ve výši 528 milionů korun na přivaděče na D35 a opravu návozových tras pro dostavbu jaderné elektrárny Dukovany.
Obchvat Vysokého Mýta
Na základě červnového jednání ve Vysokém Mýtě otevřel hejtman také téma financování stavby severního obchvatu Vysokého Mýta od sjezdu z dálnice D35 směrem na Choceň. „První etapa obchvatu Vysokého Mýta od D35 je pro nás v rámci celého připravovaného přivaděče jednoznačnou prioritou, na čemž jsme se shodli jak s vedením města, tak státem, se kterým budeme nadále jednat o příspěvku na tuto konkrétní stavbu, kterou výrazně prodražuje mimoúrovňové křížení železničních tratí, a to jak lokálky na Litomyšl, tak i hlavního železničního koridoru. Na trase jsou také mosty přes Loučnou a Tichou Orlicí,“ vysvětlil hejtman Martin Netolický.