V polovině července začne modernizace silnice II/324 mezi Starým Hradištěm a Hrobicemi v celkové délce necelých pěti kilometrů. Stavba proběhne ve dvou etapách tak, aby byla zachována dopravní obslužnost a nedocházelo ke komplikacím. Pardubický kraj na financování stavby využije evropské dotace. Hotovo má být do konce příští stavební sezony.
„Současný stav silnice není s ohledem na její relativně velkou dopravní zátěž vyhovující. Proto jsme se rozhodli přistoupit k její modernizaci za částku přesahující 152 milionů korun,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Vzhledem k hustotě provozu se bude modernizovat ve dvou etapách. „Stavebníci začnou v úseku od obce Hrobice po okružní křižovatku „U Nouzů“ s tím, že provoz na dočasné provizorní křižovatce bude částečně zachovaný po celou dobu prací. Mezi Hrobicemi a okružní křižovatkou bude silnice zcela uzavřená, v Hrobicích se bude jezdit v jednom směru – v části opravovaného úseku budou semafory a v další části bude jednosměrný provoz,“ vysvětlil hejtman Netolický. Dokončení první etapy modernizace silnice by mělo být ještě v letošním roce, druhá etapa je potom naplánovaná na příští stavební sezonu.
„Silnice projde kompletní proměnou. Bude se měnit nejen kryt vozovky, ale na vybraných úsecích také konstrukční vrstvy. Dojde k úpravě svislého i vodorovného dopravního značení, výměně a doplnění svodidel. Rekonstruovány budou propustky i příkopy tak, aby silnice byla kvalitně odvodněna,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Michal Kortyš.
Z důvodu zvýšení bezpečnosti provozu a zpomalení dopravy, bude také zúžena šířka komunikace a vzniknou bezpečnostní ostrůvky a vjezdové brány. „Stavba je kompletně projednána s vlastníky dotčenými stavbou. Část pozemků jsme museli vykoupit,“ sdělil náměstek hejtmana pro investice Roman Línek.
Součástí zakázky, kterou vysoutěžila Společnost: Hrobice (sdružení firem MI Roads a.s. a Doprastav a.s.), je nejenom samotná rekonstrukce komunikace, ale také příprava území před započetím prací. Součástí jsou také například likvidace náletových dřevin, ochrana zdravých stromů a keřů a nová sadová úprava.
„Souběžně se stavbou budou muset být také přeložena podzemní vedení inženýrských sítí. V části stavby vznikne nový chodník a položena bude zcela nová trasa metropolitní sítě. Projekt se podařilo dostat do Regionálního akčního plánu a má přislíbenou dotaci ve výši 85 procent způsobilých výdajů,“ sdělil radní Ladislav Valtr pro regionální rozvoj.
Součástí projektu je i tvorba a následné využití BIM metody. V praxi to znamená, že bude na základě skutečného provedení stavby zhotoven 3D model, který bude přímo propojený s databází následného správce stavby. Při budoucí správě komunikace tak bude možné využívat například informace o použitých materiálech, skutečné poloze inženýrských sítí a další podrobnosti.