V pátek 6. září se v areálu Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) v Doubravicích uskutečnil již 23. ročník Silničního veletrhu. Oblíbená akce určená pro odborníky na dopravu a výstavbu infrastruktury přilákala stovky návštěvníků, mezi hlavní lákadla patřila tradiční výstava techniky. Velký zájem byl například o novou tatrovku na vodíkový pohon.
Silniční veletrh patří mezi stálice na poli regionálních odborných akcí. Jednodenní výstava je určená pro firmy z oblasti silničního hospodářství, výrobce a prodejce techniky, stavebních materiálů, dodavatele, ale i města a obce. „Mám velkou radost z toho, že k nám do Doubravic dorazily nejenom stovky dospělých návštěvníků, ale i studenti středních škol, kteří se tu mohli podívat na nabídku jednotlivých firem i přehlídku moderních strojů, se kterými budou jednoho dne pracovat. Pro nás jako organizaci je veletrh skvělou příležitostí se sejít s našimi obchodními partnery a společně probrat novinky a změny na trhu v oblasti silničního hospodářství. Letošního ročníku se zúčastnilo přes 60 vystavovatelů a dorazilo zhruba 800 hostů, což je velice dobré číslo. Těším se na příští ročník a pokusíme se opět vymyslet program, který k nám přiláká lidi různých profesí i věku,“ říká ředitel SÚS Pk Zdeněk Vašák s tím, že jeho ze všech vystavovaných strojů nejvíce oslovil mimo vodíkové tatrovky nákladní automobil Scania na elektrický pohon. „Na jedno nabití má dojezd 300 kilometrů a rovnou z veletrhu zamířil vůz do Brna, kde si ho převzali kolegové z tamní správy a údržby silnic,“ dodává Zdeněk Vašák.
Vodík, budoucnost dopravy?
Mezi nejfotografovanější techniku letošního Silničního veletrhu bezesporu patřila tatrovka na vodíkový pohon. Ostatně o tomto druhu pohonu byla díky spolupráci s Regionální rozvojovou agenturou Pardubického kraje na programu i více než hodinová diskuze. Debata se točila nejenom o konkrétním využití a benefitech vodíkových pohonů, ale i o evropském projektu GH2M (celým názvem Accelerating the deployment of green hydrogen mobility in EU regions), jehož cílem zrychlit zavádění vodíkových technologií a infrastruktury. „Debata k vodíku byla zajímavá hlavně tím, že si lidé mohli od fundovaných lidí poslechnout informace o možnostech využití vodíku v dopravě či výrobě zeleného vodíku na území Pardubického kraje. My jsme se touto možností zabývali například při nákupu nových vlaků RegioFox. Rozhodli jsme se s využitím vodíku počkat, protože se jedná o novou technologii. Z toho důvodu jsme pořídili jednotky na klasický, ale zároveň ekologický pohon. Pokud se ale s podporou vodíku opravdu začne, bude to do budoucna zajímavá možnost ekologické dopravy. Podle mého názoru je využitelnost vodíku v praxi mnohem větší než v případě elektromobility, která zůstává spíše přáním než plnohodnotnou reálnou alternativou ke spalovacím motorům u našich aut,“ vysvětluje první náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš.