Žádný z řidičů pohybujících se po Pardubickém kraji si toho nemohl nevšimnout. V regionu se významným způsobem investuje do dopravní infrastruktury, už druhým rokem jsou prostředky plynoucí do této oblasti z krajské samosprávy rekordní. Společně se státem, který díky stavbě dálnice letos na východ Čech poslal prostřednictvím investic Ředitelství silnic a dálnic téměř sedm miliard korun, tak hejtmanství výrazně zlepšuje komfort cestování.
Aniž by investice v předchozích letech byly nízké, poslední dva roky investuje Pardubický kraj do svých silnic rekordní částky. „Loni jsme do oprav našich přetížených silnic II. a III. třídy dali téměř tři miliardy korun s daní a letos je částka podobná,“ říká hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. „Za dva roky tedy téměř šest miliard. To je cifra, kterou by dohromady dávaly horkotěžko větší a bohatší kraje. Daří se nám využívat evropské i státní dotace a doufám, že pokud se vládě podaří narovnat nespravedlivé rozpočtové určení daní, tak bude mít v příštích letech krajská samospráva i dostatek vlastních zdrojů na nutné opravy. Za klíčové investice pro letošní rok považuji dokončení obchvatů Rokytna, Dašic a zahájení rekonstrukce Wonkova mostu. Jen na tyto tři důležité projekty dáme přes miliardu korun. To naprosto jasně ukazuje, kde máme priority.“
Pro Správu a údržbu silnic Pardubického kraje vysoké investice znamenají intenzívní a náročné stavební sezóny. O té letošní se to dá říct bezezbytku. „Z téměř tří miliard korun, které investoval Pardubický kraj, jsme dvě miliardy realizovali my v rámci oprav a rekonstrukcí. Bylo to velmi náročné, ale jsem za tento objem finančních prostředků rád, protože to bezpochyby zlepšilo kvalitu silnic,“ uvádí k tomu ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Přivaděče i škody po povodních
Pardubický kraj vlastní 3 137 kilometrů silnic II. a III. třídy, v jeho majetku je také více než osm stovek mostů. Letošní rekordní investice znamenaly v rámci tohoto rozsáhlého hospodářství více než stovku projektů, u dalších osmdesáti kraj a jeho silničáři pracovali na přípravě. „Opravili jsme téměř sedmdesát kilometrů silnic, k tomu jsme přibližně na sto dvaceti kilometrech silnic realizovali takzvané velkoplošné výspravy a u čtyřiceti kilometrů jsme aplikovali emulzní nátěry,“ přibližuje konkrétní objem činnosti ředitel silničářů Zdeněk Vašák. „U těch sedmdesáti kilometrů nových, rekonstruovaných nebo opravených silnic jsou nejvýznamnější dálniční přivaděče.“ Vznikl tak zcela nový obchvat Rokytna a nový obchvat Dašic, což představuje v součtu přibližně sedm kilometrů pro cestující veřejnost velmi důležitých komunikací.
Další významnou investicí byla důkladná modernizace silnice II. třídy číslo 312 mezi Chocní a Českými Libchavami. Letos na podzim skončila poslední etapa práce na této silnici, která slouží jako přivaděč dopravy z Orlických hor na dálnici D35. Tři postupné etapy prací na dvanáct kilometrů dlouhém přivaděči přišly na téměř čtvrt miliardy korun. Z dalších významných stavebních prací na silnicích kraje lze jmenovat ještě třeba opravu silnice z Ústí nad Orlicí do Letohradu.
Velkou komplikací pro silničáře byly letošní zářijové povodně. Velká voda nejen poničila některé komunikace, které bylo nutné i z důvodu dopravní obslužnosti promptně opravit, ale omezila i některé probíhající práce. „Zejména u rekonstrukcí mostů jsme tyto stavby museli zastavit na několik týdnů, což znamenalo zpoždění, se kterým se potýkáme dosud. Největší škody související s povodněmi byly na Dolní Moravě, kde se nám podařilo veškeré poničené úseky opravit tak, aby zimní sezóna mohla začít a doprava probíhala bez omezení. Další rekonstrukce pak v tomto území budou probíhat příští rok,“ přibližuje Zdeněk Vašák.
Důležité investice do mostů
Správa a údržba silnic Pardubického kraje se vedle silnic důsledně věnuje také svým mostům. Ty jako poměrně složité stavby vyžadují řádově vyšší investice. Pravděpodobně nejviditelnějším letos spuštěným projektem je rekonstrukce Wonkova mostu v Pardubicích, který denně umožňuje přejet z jednoho labského břehu na druhý více než třiceti tisícům vozidel. Na začátku června odstartovala oprava spočívající především ve výměně lan volného předpětí. Pracovat se na mostě bude až do podzimu roku 2025, od Pardubického kraje si to vyžádá celkovou investici přesahující 183 milionů korun, které jdou kompletně z jeho rozpočtu. „Jedná se o technologicky náročnou rekonstrukci,“ potvrzuje ředitel Vašák. „Jelikož jsme si nemohli dovolit ještě více zkomplikovat dopravu v krajském městě, vše jsme pečlivě koordinovali a plánovali tak, aby vždy byly průjezdné dva pruhy – jeden v každém směru.“
Nejde ale zdaleka jen o tento most, pracovalo a pracuje se letos i na řadě dalších. Po více než roce se v prosinci opět mohla auta vydat na rekonstruovanou mostovku na hrázi Křižanovické přehrady. „Spuštění provozu znamená velkou úlevu pro celé okolí, nová spojnice mezi oběma břehy Chrudimky by měla vydržet desítky let. Bylo nutné kompletně odbourat korunu hráze, na novou desku položit cementobetonový kryt, a nakonec v místě přelivné hrany postavit prefabrikovaný železobetonový most,“ popisuje náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr. Náklady v tomto případě přesáhly šedesát milionů korun. Mezi úspěšné investice se řadí také rekonstrukce dvou mostů v Mněticích, které se otevřely rovněž v prosinci. Jako další příklady lze uvést most v Bližňovicích, ve Vrbatově Kostelci, Pohránově nebo Nových Hradech. To jsou celkové investice v řádu mnoha desítek milionů korun, ale také pohodlnější a hlavně bezpečnější cestování a lepší dopravní obslužnost území.
Až k podpisu smlouvy s dodavatelem se podařilo dovést stavbu zbrusu nového mostu v Řečanech nad Labem, který se bude stavět během následujících dvou stavebních sezón. Náhrada sto let starého původního mostu vyjde na 195 milionů bez daně, Státní fond dopravní infrastruktury přislíbil kraji poloviční finanční spoluúčast. „Díky tomu, že je v Řečanech položené provizorium, které používají jak řidiči, tak chodci, může stavební firma začít odstraňovat původní konstrukci mostu a provoz nebude výrazně omezený. Následně pak bude zahájena stavba nového mostu. Ten by podle plánu měl být hotový do konce roku 2026. Respektovat má nejen požadavky památkářů, ale především ty pro splavnění Labe, což je důležité pro možný budoucí rozvoj dopravy novodobě také po vodě,“ přibližuje náměstek hejtmana Valtr.
Mnoho plánů do dalšího roku
Rekordními investicemi posledních dvou let ale příběh silničního hospodářství v Pardubickém kraji rozhodně nekončí. Spousta práce čeká na silničáře i příští rok, napilno budou mít hned, jakmile to počasí umožní a odstartuje nová stavební sezóna. „Mezi nejzásadnější patří dokončení rekonstrukce Wonkova mostu v Pardubicích, výstavba mostu v Řečanech, dále připravujeme výstavbu mostu v Radimi a chystáme se budovat dřevobetonový most v Dolní Čermné. Pokud jde o silnice, tam pokračujeme dalšími etapami rekonstrukcí, je to třeba Dolní Morava, Ostřešany nebo Česká Třebová, kde budeme realizovat druhou etapu opravy Kubelkovy ulice,“ vyjmenovává ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák a pokračuje: „Mám-li zmínit stavby v extravilánu, tak jde například o plánovanou rekonstrukci silnice mezi Vysokým Chvojnem a Borohrádkem nebo mezi Studnicí přes Košínov na hranice kraje.“