Na mezinárodním fóru v Karpaczi představila radní Pardubického kraje úspěšné projekty spolupráce s Polskem v oblasti cestovního ruchu. Díky podpoře z evropských fondů se mohou rozvíjet turistické atraktivity v česko-polském pohraničí, které do regionu lákají nové návštěvníky.
V polské Karpaczi proběhlo v polovině listopadu již 31. podnikatelské kooperační fórum, které každoročně malým a středním firmám umožňuje výměnu zkušeností a navazování přímých obchodních kontaktů. Pardubický kraj se tohoto fóra účastní pravidelně, letos jej reprezentovala radní Petra Šimečková. S partnery z Polska, Německa, ale i z České republiky diskutovala mimo jiné o spolupráci v oblasti energetických úspor či cestovního ruchu.
„Jedním z témat panelové diskuze byla úloha místní samosprávy při podpoře energetické účinnosti a regionálního rozvoje a s některými zástupci firem, které se zabývají energetickými úsporami, jsme také hovořili,“ řekla radní Petra Šimečková, zodpovědná za majetek a cestovní ruch, a dodala: „Na stánku Pardubického kraje jsme navíc návštěvníkům podnikatelského fóra nabízeli naše lokální potraviny a propagační materiály, které se setkaly s jejich velkým zájmem.“
Díky mezinárodním projektům se v posledních letech podařilo významně zlepšit spolupráci mezi českými, polskými a německými partnery. Jedním z projektů spolufinancovaných z evropských fondů je Interreg Česká republika – Polsko 2021–2027. Zaměřený je na podporu oblastí, jako jsou ekonomický rozvoj, ochrana životního prostředí, kultura, turismus a doprava.
V rámci Pardubického kraje je dlouholetým úspěšným žadatelem o dotace z programu Interreg CZ-PL v oblasti cestovního ruchu také Destinační společnost Východní Čechy, která již třináct let spolupracuje s Dolnoslezskou turistickou organizací (DOT) z Wroclawi. Společně už bylo uskutečněno několik marketingových projektů na podporu cestovního ruchu v česko-polském pohraničí, aktuálně jsou v realizaci další dva. Hrady a zámky II navazují na úspěšný projekt Hrady a zámky nás spojují z let 2019–2022 a prostřednictvím moderních marketingových nástrojů propagují významné památky z české i polské strany.
Dalším aktuálním projektem je Objev skryté skvosty II. „Tento program má za cíl zvýšit návštěvnost méně exponovaných, přesto turisticky zajímavých míst v česko-polském příhraničí, a tím částečně přesunout zájem turistů z přetížených lokalit,“ uvedla Petra Šimečková.