Práce na opravě mostu Pavla Wonky v Pardubicích pokračují. Stavební firma se v únoru přesune na jeho krajní části. Pro řidiče to znamená změny v provozu a na most nebude možné najet z nábřeží Václava Havla. Stavebníci s opravou mostu výrazně pokročili. Vyměněno bylo už 12 lan v jeho střední mostu, dále byly vybudovány nové kolektory pro budoucí kontrolu v předpolích mostu a navazující části vodovodních šachet. Nyní se práce přesunou do krajních částí, a to znamená také změnu pro řidiče, kteří budou moci využívat střed mostu.
„Rekonstrukce Wonkova mostu se přesunula do své druhé poloviny. Rozhodně se nejedná o jednoduchou stavbu. Během uplynulých dvanácti měsíců stavebníci narazili na celou řadu nečekaných problémů, jako je jiné umístění vodovodního potrubí společnosti VAK Pardubice, které bylo oproti projektové dokumentaci jinak umístěno a které bylo v havarijním stavu. Stavebníci se ale se všemi problémy popasovali a pokračujeme dál,“ uvedl náměstek hejtmana a krajský radní pro dopravu Ladislav Valtr.
Napínaní nových nosných lan naopak probíhalo podle plánu. „K instalaci nových lan volného předpětí jsme přikročili v listopadu a prosinci. Probíhalo ve dvou etapách, vždy po šesti lanech. V prosinci jsme museli vytvořit vhodnou teplotu pro odvin a zatahování lan pomocí stanů, ve kterých se udržovala teplota okolo 20 stupňů. Nová lana jsou vyrobena přímo pro most Pavla Wonky, mají dvojí protikorozní ochranu. Jejich stav bude možné kontrolovat, případně dopínat na požadované napětí. Vše se obešlo bez větších dopravních omezení,“ řekl stavbyvedoucí Petr Jelínek.
Už od 3. února začnou práce na přesunu trakčního vedení pro trolejbusy. „Na středové části jsou položena provizoria, která jsou výš než těleso mostu. Proto je potřeba přesunout vedení pro trolejbusy do větší výšky. Na položená provizoria bude stavební firma pokládat ocelovou mostovku z dílců po kterých se bude jezdit,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
S touto změnou souvisí úprava provozu na mostu. „Od 16. února začnou řidiči využívat středové pruhy. Chtěli bychom také upozornit, že nebude možné na most najíždět a ani z něj sjíždět z nábřeží Václava Havla. V provozu je stále web wonkac.cz, na kterém mohou sledovat aktuální dopravní situaci. Chodci budou moci využívat pravou stranu mostu ve směru do Polabin. Děkujeme všem za trpělivost,“ řekl Valtr.
Opravovaných mostů je více
Wonkův most je vytíženou dopravní tepnou. „Před rekonstrukcí po něm každý den projelo více než 33 tisíc aut. Investice činí 183 milionů korun s DPH a je jednou z nejvýznamnějších v letošním roce, navíc je plně hrazena z našeho rozpočtu. Stav mostů v naší správě se snažíme zlepšit a v posledních letech na jejich opravy jdou desítky milionů z krajského rozpočtu. Na sklonku minulého roku jsme dokončili například opravu dvojice mostů v Mněticích za více než 36 milionů korun s DPH. V letošním roce je kromě rekonstrukce zmíněného Wonkova mostu v plánu také demolice mostu v Řečanech nad Labem a stavba zbrusu nového mostu, který respektuje všechny podmínky pro splavnost Labe. Vysoutěžená cena je více než 195 milionů korun bez DPH,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Harmonogram prací na Wonkově mostu
· Od 3. února – začátek prací na přesunu trakčního vedení pro trolejbusy
· Od 13. února – přípravné práce před převedením provozu do středové části mostu
· Od 16. února – doprava na mostu v režimu 1+1 přes mostní provizoria, průjezdný střed mostu, pro chodce pravá strana chodníku, práce na krajních částech mostu
· 31. října – předpokládaný konec rekonstrukce
O Wonkově mostu
Most měří více než 170 metrů a jeho hmotnost dosahuje přibližně 9000 tun. Šířka stavby je necelých 25 metrů, z toho 18 metrů slouží pro vozovku a zbývající šířka potom pro pěší a cyklisty. Nosných lan je v každém komorovém nosníku 12, celkem tedy 36. Jejich funkce spočívá především v zajištění dostatečné únosnosti mostu od zatížení dopravou.